Bir Gemide – Ferit Edgü



Ferit Edgü Türk öykücülüğünün önemli isimlerinden biri. Ben hiç okumamıştım. Bilge’nin İngilizce dersinin bitmesini beklerken turladığım Çapa sokaklarında biraz da soğuktan kaçmak amacıyla girdiğim bir kitapçı dükkânında elime aldığım Bir Gemide’yi. Uzun zamandır merak ediyordum. Hemen oracıkta kitaba ismini veren öyküyü okudum. Daha önce Yapı Kredi Yayınlarının çıkardığı İnsanlar İçinde Bir İnsan adlı Sait Faik Hikaye Armağanı Antolojisi içinde de okumuştum aynı öyküyü.  Hem hatırladım hem de yeniden beğendim. Beğendikten ve o kadar okuduktan sonra biraz da bana bir süreliğine sıcak alan sağlayan kitapçıya minnetimden ötürü artık o kitabı almak zorundaydım.

1979 yılı Sait Faik Hikaye Ödülünü almış olan kitabın elimdeki baskısı Sel Yayınlarından 2014 yılınca çıkmış. Sekiz kısa öykü var. Kitaba adını veren Bir Gemide isimli öyküde Türkiye metaforu ile birlikte göndermeler, eleştiriler ve derinliği olan etkili cümleler dikkat çekiyor. Koku adlı öykü de yozlaşmış bir kent ve toplum eleştirisi, Kanca da ise ilişkiler ve tutku hâkim. Kitabın başındaki Kaza öyküsü tarzı ve anlatımıyla diğerlerinden ayrılıyor.

Bir çırpıda okunup bitse de, bir çırpıda özümsenmeyecek, ara ara yeniden okunup yeni anlamlara yelken açtıracak seksen üç sayfalık kitap, benim için aynı zamanda yazarın diğer kitaplarına da kapı açacak, onları da buradan yazacağım.

İyi okumalar.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİTİK ERKEKLER - TEKNOLOJİ ERKEKLİĞİ NASIL SABOTE ETTİ? Philip Zimbardo, Nikita D. Coulumbe

Varoluş ve Tarihsellik İnsan Felsefesi Çalışmaları - Uluğ Nutku

Parfümün Dansı, Tom Robbins